20171028_160613

Het gebruik van social media door kinderen

Op zaterdag 28 oktober werd het onderwerp sociale media behandeld.

Daarvoor was uitgenodigd mevrouw Manuela Maiguashca, een Britse filmmaker die in Nederland woont en werkt. Haar films behandelen onderwerpen zoals mensenrechten, de gezondheid van vrouwen (moeders) en kinderbescherming. Haar filmwerk is internationaal bekend en wordt gebruikt voor een groot aantal opvoedkundige campagnes.

Manuela heeft veel ervaring met werken met achtergestelde groepen zoals getraumatiseerde kinderen, HIV positieve personen en vluchtelingen. Zij werkt veel met scholen en middelbare scholieren.

Het was een voorrecht dat deze bijzondere mevrouw ons wilde vertellen over het gebruik van social media en internet.

Wij kregen twee “hand-outs”: één over feiten, cijfers en tips voor ouders, en één van Halt over voorlichtingen en ouderbijeenkomsten – regulier onderwijs.

Wij begonnen met het opschrijven van de voor- en nadelen van sociale media.

Als nadeel werd genoemd

1) Kinderen besteden veel tijd aan sociale media

2) Dit kan leiden tot verslaving

3) Vaak zijn er geen grenzen gesteld door de ouders

4) Het is gevaarlijk te chatten met onbekende personen

5) Het is mogelijk dat het kind op “foute” websites komt (pornografie)

6) Het is niet goed voor de gezondheid (ogen, nek, schouders, schade door koptelefoon)

7) Er is weinig onderling contact, er wordt steeds op de telefoon gekeken

8) Kinderen kunnen gepest of buitengesloten worden van een groep op sociale media

9) Het wordt soms door ouders gebruikt als “oppas” (dan is het kind tenminste zoet)

Er zijn gelukkig ook voordelen verbonden aan sociale media

1) Het kind kan zijn ouders altijd bereiken en vice versa

2) Het contact met familieleden die ver weg wonen wordt onderhouden

3) Het kind kan de nodige informatie voor schoolprojecten opzoeken

4) Het kan een hulpmiddel zijn om de taal te leren

5) De ouders vinden soms ook steun op internet

6) Het kind leert zelfstandig problemen op te lossen

7) Het kind kan meedoen in de samenleving en meepraten en “chillen” met zijn leeftijdgenoten

8) Het is mogelijk om reclame te maken

Manuela liet aan de hand van een schets zien hoe belangrijk het is om niet altijd als ouder te denken en meteen te veroordelen wat het kind doet of ziet op internet.

Je wilt je kind in zekere zin loslaten in de “speeltuin” zodat het met andere kinderen contact kan maken, maar tegelijkertijd is het raadzaam om je ogen goed open te houden.

Zij vertelde een anekdote uit haar eigen leven, hoe moeilijk het voor haar als kind van buitenlandse ouders (Quechan en Italiaans) in een vreemd land (Verenigd Koninkrijk) is geweest om steeds te moeten wisselen tussen “thuis waarden”  en ” buiten waarden”. Zij ontdekte dat het voor haar belangrijk was steeds meer te neigen naar de “buiten waarden” hoewel zij thuis veel liefde ontving.

Wij kregen een aantal praktische tips over het omgaan met internet en sociale media.

De “wettelijke” leeftijd voor WhatsApp, email account, Facebook enz. is 13 jaar!

Hoewel dit niet echt gehandhaafd wordt staat het wel zo in de wet.

Het is van belang om te blijven communiceren met je kind. Je moet weten wat er op school gebeurt, dan weet je ook meer over sociale media.

Kinderen willen graag met jou delen, maar zij denken dat de ouders niet geïnteresseerd zijn. Kinderen willen zichtbaar zijn, ze willen dat jij ze ziet staan en dat je het belangrijk vindt wat zij doen en denken.

Als laatste noemde Manuela nog dat zij in eigen kring iedere vrijdagavond “YouTube/App-avond” hebben. Dit helpt om de afstand tussen ouders en kind te verkleinen en bevordert saamhorigheid. Vraag het kind naar zijn favoriete YouTube filmpje van die week of vlog. Als je het zelf verschrikkelijk vindt wat het kind laat zien, lever niet meteen commentaar maar bespreek het op een later tijdstip.

Na al deze wijze woorden en raad namen wij afscheid en hopen dat Manuela op een ander tijdstip ons meer kan vertellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *